23 januari 2012

Gracias a la vida


Katrien was nog vergeten te vertellen dat we ook in Sucre zijn geweest, de mooiste stad van Bolivia! Na Potosi namen we de taxi naar Sucre. Katrien had weer wat last van diarree en aangezien het maar 2 uur rijden was en maar 8 euro kostte namen we de taxi. Gelukkig heeft de chauffeur niet moeten stoppen voor haar! Hij zette ons af in hostal Pacha Mama en we zaten met ons gat in de boter. Weeral een hostal met een prachtige binnentuin, hangmatten in de zon, duizend geurende rozen, picknicktafels in steen, een grote keuken om eindelijk weer eens zelf te koken en veel andere mensen. Vooral Argentijnen en Fransen. Andere nationaliteiten komen we hier niet tegen. De Argentijnen hebben nu vakantie en Bolivia is dichtbij, vandaar...

Sucre zelf is een gezellige stad. De diarree bij Katrien duurde gelukkig maar 1 dag, zodat we samen de stad konden ontdekken. Een supergrote markt met een overvloed aan fruit. Mmmmm, eindelijk waren er terug maracuyas, de grote passievruchten die ze hier hebben en ondertussen ons lievelingsfruit is geworden. Op de altiplano hadden ze dat niet. Bananen moesten we zoeken in de seccion platanos en de limoenen in de seccion limones. Een grote markt dus met wonderlijke kleuren. We bezochten ook het kerkhof, wat hier een groot park is en de lievelingsplek is van de studenten om te studeren. Nu het vakantie is waren er geen studenten, maar wel heel veel families die bloemen bij de graven komen zetten. De ijsjesventers en colaverkopers ontbraken niet aan de ingang! Wij kochten ook een bloemetje en legden het bij de kindjes en dachten ondertussen eens aan onze opa en oma en mensen die we kennen die gestorven zijn.
We bezochten ook het klooster. De gids leek een cassettebandje van een Limburger ingeslikt te hebben. Amai amai, zo saai! Museums zijn echt ons ding niet, hier in Bolivia. Telkens is zoeken hoe we kunnen weggeraken leuker dan het bezoek zelf. Nee, de patios met de sinaasappelbomen en de 1400-jaar oude ceder waren wel mooi om te zien. De legende zegt wie drie keer langs rechts een toertje om de boom doet mag drie wensen doen. Wie drie keer langs links loopt zal binnen het jaar trouwen. Wegens weinig perspectieven van ons twee op liefdesvlak kozen we allebei voor rechts...
Voor de rest verdwaalden we in de straatjes van de stad, kochten ovenvers brood bij de bakker en kochten we samen voor honderden euro's souveniers en cadeuatjes. We kochten dan ook maar direct een extra zak om al die dingen in te steken. M'n papa wordt dan ook niet elk jaar 50 en m'n broer krijgt dan ook niet elke dag een tweeling! (Voor zover ik weet zijn ze nog niet geboren, maar dat laat niet weg al cadeautjes te kopen...) Het wordt nog puzzelen om alles in België te krijgen!
's Avonds speelden we muziek met een Argentijn en leerden we nog wat technieken om armbandjes te maken bij. Leuke tijden, daar in Sucre, maar het werk in Santa Cruz riep....


Ondertussen zit onze eerste werkdriedaagse erop. Een pracht van een project, ondeugende maar fijne jongens om voor te zorgen, warmte om dood van te vallen en arte arte arte mosquitos!!! De eerste nacht konden we allebei niet slapen van de hitte en van de jeuk. Ik dacht: "hier blijf ik niet!" Maar goed, als we bedachten wat we allemaal kunnen doen met de jongens en als de jongens ons vragen wanneer we terugkomen, dan wordt m'n hart alweer blij en vol enthousiasme en denk ik: "ik zal me dood krabben, ik zal niet veel slapen, maar ach, wat maakt het uit?"
Er zijn op dit moment 16 jongens tussen 10 en 16 jaar. Ze wonen op een soort boerderij. Er zijn zo'n 20 koeien, 20 varkens, een moestuin, een houtoven om brood te bakken, een voetbalveld, een grote eetzaal, een tv-kamer, slaapzalen... Elke dag worden de koeien gemolken en dan wordt de melk gebruikt om kaas van te maken of voor in het eten. Vrijdag mochten we helpen met kaas maken. Ze doen een of ander poeder bij de melk, waardoor die stijf wordt. dan enkel het water eruit persen, een dag in de vorm laten en klaar! Niet dat het onze lievelingskaas is, maar goed... Boliviaanse kazen blijven niet verbazen... Tijdens de dag moeten ze allemaal een uur of 3 helpen en de rest van de tijd zijn ze vrij. Normaal gaan ze naar school, maar nu is het dus vakantie en is het leuk dat wij er zijn om dingen met hen te doen. Voor hun werk krijgen ze geld, waarmee ze in de winkel dan schoenen of kleren kunnen kopen. Echt een goed systeem. Zo leren ze dat je niets voor niets krijgt. Het is alleszins een veel beter project dan onze gevangenis in Peru. Daar waren de meisjes opgesloten, leerden ze niets, waren er 1001 regels en waren ze niet vrij. Hier zijn er heel weinig regels, mogen de jongens gaan en staan waar ze willen en het werkt. Ze helpen als het moet en zijn veel gelukkiger dan de meisjes. Of dat lijkt toch in elk geval zo. Maar goed, ondanks de goede opvang blijft er natuurlijk een tekort aan liefde en een gebrek aan familie. De jongsten komen ons vaak knuffelen en de oudsten vragen onze aandacht door ons te plagen. Meisjes plagen is liefde vragen... :)

Vandaag, zondag, waren we terug bij de familie. Hier zijn er geen muggen, waardoor het pakken beter is! Alleen de ijsjes en de aardbeien ontbreken hier. Voor hen is het normaal dat het zo warm is, dus krijgen we hier linzenstoofpot en winterse gerechten. Maar vandaag was het barbeque! Met biefstuk. En het was lekker, maar veel te veel vlees! Fieuw! 't Is hier echt een open huis. Er komt veel familie langs en da's leuk. We voelen ons op ons gemak. Deze morgen hebben we ook de zoo bezocht, die op twee straten van ons huis is. We wouden wel eens de dieren van Bolivia zien en ja, we zagen dieren die we nog nooit van ons leven gezien hadden! De foto's volgen. Deze namiddag moest ik eerst wat bekomen van de vele Boliviaanse wijn (die overigens heel erg lekker is!) die de nonkel me ingeschonken had (met deze warmte zou een frisse Belgische pint hier niet misstaan!) en dan maakten we armbanden. We beginnen het onder de knie te krijgen. Weldra ook foto's van onze eerste creaties!

Veel groeten uit het zwoele Santa Cruz!
Annelien

P.S. Vandaag is het de 22ste! Nog 1 maand en we zijn terug! :)
Dit lied zong Frederica, de Francaise waarmee we de zoutwoestijn bezochten, op een avond. Gracias a la vida, dank aan het leven. Ook al is het leven niet altijd makkelijk (Ook op deze reis niet... Onze verhalen klinken waw en dat zijn ze ook, maar er zijn ook momenten dat ik het even niet meer zie zitten en ook gewoon in m'n zetel bij de kachel in België wil zitten en niet in godvergeten Zuid-Amerika), dit lied vat voor mij de schoonheid en de eenvoud van het leven samen.

Gracias a la vida
que me ha dado tanto
me dio dos luceros
que cuando los abro
perfecto distinguo
lo negro del blanco
y en el alto cielo
su fondo estrellado
y en las multitudes
el hombre que yo amo
gracias a la vida
que me ha dado tanto
me ha dado el oido
que en todo su ancho
graba noche y dias
grillos y canarios
martillos, turbinas
ladritos, lluvascos
y labos tan tierna
de mi bien amado
gracias a la vida
que me ha dado tanto
me ha dado el sonido
y el abecedario
con el las palabras
que pienso y declaro
madre, amigo, hermano
y luz alumbrando
la ruta del alma
del que estoy amando
gracias a la vida
que me ha dado tanto
me ha dado la marcha
de mis pies cansados
con ellos anduve
ciudades y charcos
playas y desiertos
montanas y llanos
y la casa tuya,
tu calle y tu patio
gracias a la vida
que me ha dado tanto
me dio el corazon
que agita su marco
cuando miro el fruto
del cerebro humano
cuando miro el bueno
tan lejos del malo
cuando miro el fondo
de tus ojos claros
gracias a la vida
que me ha dado tanto
me ha dado la risa
y me ha dado el llanto
asi yo distinguo
dicha de quebranto
los dos materiales
que forman mi canto
y el canto de ustedes
que es el mismo canto
Y el canto de todos
que es mi propio cantio
gracias a la vida


Dank aan het leven
dat mij zoveel gaf
het gaf mij twee ogen
en wanneer ik ze open
kan ik perfect
onderscheid maken tussen wit en zwart
en zie ik in de hoge hemel
haar met sterren bedekte dak
en in de menigte
de mens van wie ik houd
dank aan het leven
dat mij zoveel gaf
het gaf mij het gehoor
dewelke in heel zijn breedte
dag en nacht opneemt,
krekels en kanaries,
hamers en turbines,
geblaf en regendruppels,
en het zachte gefluister
van mijn beminde
dank aan het leven
dat mij zoveel gaf
het gaf mij een stem
en het alfabet
daarmee vorm ik de woorden
die ik denk en waarmee ik zeg
moeder, vriend, broer
zij vormen het licht
dat de weg naar de ziel
van mijn geliefde verheldert
dank aan het leven
dat me zoveel gaf
het gaf mij de mars
van mijn vermoeide voeten
waarmee ik
door steden en plassen stapte,
door stranden en woestijnen,
over bergen en door vlakten,
naar jouw huis,
jouw straat, jouw tuin
dank aan het leven
dat me zoveel gaf
het gaf mij een hart
dat sneller gaat slaan
wanneer ik de vruchten aanschouw
van het menselijk verstand
wanneer ik het goede
zo ver van het kwade zie
wanneer ik de bodem zie
van jouw heldere ogen
dank aan het leven
dat me zoveel gaf
het gaf mij de lach
en de traan
zo onderscheid ik
het geluk van het verdriet,
de twee onderdelen
die samen mijn lied vormen
en jullie lied
dat hetzelfde lied is
en het lied van iedereen
dat mijn eigen lied is
dank aan het leven

3 opmerkingen:

  1. hallo annelien,

    22 januari !!! ja ! eindelijk !!
    je bent tante geworden van... Lars en Kasper !
    2 zalige ventjes !
    Het lied vind ik heel toepasselijk voor die dag !
    dank aan het LEVEN!!!!!!
    Kom maar gauw naar huis !!

    liefs,
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. niet te geloven... nog één maand en jullie staan terug!
    hier vloog de tijd precies voorbij, bij jullie zal het allemaal ook als een raket gepasseerd zijn? ...de laatste etappe! geniet ervan!

    en proficiat met dat leuke nieuws!!! mooie namen hebben ze gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi om jullie te blijven volgen ! Reageren was een tijdje niet mogelijk...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen